Jak dlouho kojit a kdy začít s příkrmy?

Je lepší dítě plně kojit do ukončeného šestého měsíce, nebo začít s příkrmy již dříve - zhruba od čtvrtého měsíce? Tato otázka hýbe mateřským světem nejen na internetových diskusích, ale i v čekárnách praktického lékaře. 
Kojení i zahájení příkrmů je již úspěšně za námi. Emi je dnes deset měsíců a od čtvrtého měsíce kromě kojení ochutnává další pochutiny v podobě příkrmů. Začít s příkrmy ve čtvrtém měsíci mi vůbec nepřišlo divné, naopak situace k tomu přímo vybízela. Emi stagnovala váha, měla jsem pocit, že už jí samotné kojení přestává stačit a tak jsem místo přikrmování umělým mlékem zvolila raději zeleninku. Emi jídlo chutnalo a i když ještě neuměla ani sama sedět, nebránilo jí to v tom, aby nadšeně ochutnávala nové chutě a spořádala velikánské porce. Občas jsem se divila kolik se do jejího pidi bříška vejde. Pokračovala jsem dál v kojení, nabízela jsem prso po každém příkrmu ale Emi se sama prsa stále častěji vzdávala na úkor jiných, pro ní lákavějších pochutin. Postupně jsem přestávala kojit a v sedmém měsíci se Emi odstavila úplně. Ano, odstavila se sama a bylo to naprosto přirozené. Žádné drastické přerušení kojení, které by Emička či já oplakala. Naopak, byla jsem ráda, že to takhle samo od sebe vyplynulo a že je jedna etapa mého mateřství úspěšně za mnou. Cítila jsem, že by další kojení nemělo význam. Poslední měsíc už jsem kojila jen ráno a večer, vždy spíš na uklidnění a rozhodně to pro Emi nebylo plnohodnotné jídlo. Byla jsem přesvědčená, že jsem jí dala maximum. Stejně tak jsem ráda, že jsem s příkrmy začala takhle brzy. Emi je díky tomu skvělý strávník, neodmítá různé chutě a její zažívání je velmi odolné. Naopak jsem se setkala s mnoha názory maminek, že u prvního dítěte, kdy byl trend odsouvat první příkrmy nejdříve na půl roku, se setkaly s odmítáním chutí a zavádění příkrmů a následné odstavování bylo mnohem komplikovanější. 
Celou dobu jsem se řídila spíše svou intuicí, nestudovala jsem přehnaně doporučení odborníků a prostě jsem zkoušela různé chutě. I dnes měním Emičky jídelníček dle jejích preferencí, zavádím nové potraviny, občas i nějakou tu laskominu a netrápím se zbytečně co je a co není vhodné. Věřím, že v přiměřeném množství jí nemůže uškodit žádné jídlo. Emi prospívá, je spokojená a to je pro mě tím správným ukazatelem, že dělám to nejlepší. 

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Neštovice a mazání - co zaručeně funguje?

In line brusle s kočárkem - jde to, jen zbytečně neriskujte

Indiánská metoda v praxi